Vår resa mot fler kvinnliga bussförare

Vårt mål är att jämna ut fördelningen kvinnor och män när det gäller bussföraryrket. Därför fokuserar vi på att få in fler kvinnor i branschen. Idag är det endast 11 procent av landets bussförare som är kvinnor. Inom LLT är det 15 procent kvinnor. Det vill vi nu ändra på samtidigt som vi vill bidra till att bussföraryrket blir ett självklart val för alla.

Bild på en av våra kvinnliga förare på LLT där hon sitter bakom ratten på en buss.

Bussförare behövs
Bussresandet ökar och vi behöver bli fler. Inom LLT ser vi behov av att löpande fylla på med fler förare. Andelen kvinnor som kör buss i landet är endast 11 procent så det finns all anledning att öka antalet kvinnor i branschen.

Bild på en av våra kvinnliga förare på LLT bredvid en illustration av en gungbräda med en kvinna och en man på varsin sida som symboliserar balans.

Att jobba som bussförare
Att vara bussförare är ett viktigt och omväxlande jobb med mycket eget ansvar. Du ska kunna hantera ett stort och tungt fordon i trafiken på ett smidigt och säkert sätt. Du behöver också kunna hantera människor, ge bra service och skapa trygghet för de som reser med dig.

Som förare har du ansvar över bussen och det är dina beslut som tryggt och i tid tar resenärerna dit de ska. Varje dag träffar du nya människor och du får se olika delar av vår stad. Du är med när hela staden vaknar och du kan vara den som kör de sista resenärerna hem för dagen.

Kort utbildning 13 eller 25 veckorBild på röd pratbubbla med texten: Ny karriär på 13 veckor!
Den korta utbildningen gör att du har en snabb väg till ett färdigt yrke och en fast lön. Är du mitt i livet så blir avbrottet med utbildning inte så långt. Under utbildningen har du möjlighet att söka studielån (CSN).

Grundläggande krav för att utbilda dig är att du har fyllt 21 år, har körkort (B-behörighet) för manuell växellåda. Du bör även ha kunskaper i svenska så
att du klarar både de teoretiska och praktiska delarna i utbildningen och kan
kommunicera med framtida resenärer och kollegor.

Klickbar bild på Arbetsförmedlingens logga med länk till utbildningen.Via Arbetsförmedlingen är utbildningen 13 veckor inklusive YKB (yrkeskompetensbevis) och praktik.

Klickbar bild på Komvuxutbildningars logga med länk till utbildningen.Via Komvux är utbildningen 25 veckor inklusive YKB och praktik.

Bild på röd pratbubbla med texten: Ingångslön ca 26 500 kr.Att vara bussförare inom LLT
Luleå Lokaltrafik är en bra arbetsgivare, det kan vi stå för. Ett bevis på det är att många som en gång börjar hos oss väljer att stanna kvar och trivs väldigt bra. Arbetstiderna är varierande. Ingångslönen är cirka
26 500 kr och du har 30 semesterdagar.

Vi har ett stort fokus på arbetsmiljöfrågor och trivsel. Vi ordnar olika aktiviteter
som sätter guldkant på vardagen. Friskvård är viktigt och med eget gym kan
våra medarbetare klara sin träning i samband med jobbet.Bild på röd pratbubbla med texten: Vi har ett eget gym.

Som bussförare inom LLT kan du helhjärtat ägna dig åt att köra buss. Du sätter dig alltid i en ren, städad och körklar buss då dina kollegor i Servicehall och Verkstad har förberett allt inför ditt pass. När passet är slut parkerar du bara bussen och dina kollegor tar hand om den, för att förbereda till nästa förare.

Möt några av våra bussförare

Det här är Haleh som har jobbat som bussförare sedan hösten 2022.


Det här är Kristina som har jobbat som bussförare sedan 2013.


Första kvinnliga bussföraren
Margit Claesson arbetade som konduktör i Stockholm under 1950-talet och utbildade sig sedan till bussförare 1958. Hon blev då den första kvinnliga bussföraren i världen, väster om järnridån. Margit fortsatte sin karriär inom bussbranschen och blev även Sveriges första kvinnliga trafikmästare år 1963.

Bild på Margit Claesson, världens första kvinnliga bussförare

Bild med ett citat av Margit Claesson: "Det fanns män som vägrade att gå på bussen".

Luleås första kvinnliga bussförare - Gertrud Marklund
Som 14-åring började Gertrud som konduktör på Hurtigs Omnibuss, bolaget som senare blev LLT. När konduktörerna rationaliserades bort år 1960 valde Gertrud att ta busskort. Det var ovanligt med kvinnor som körde buss på den tiden och det mottogs inte alltid positivt. Alla ville inte ha, eller åka med, en kvinna bakom ratten. Under 15 år arbetade Gertrud som bussförare innan hon skolade om sig till kontorist. Hon stannade kvar inom LLT till pensionen. Idag njuter Gertrud Marklund, 85 år av pensionärslivet.

Bild på Gertrud Marklund, Luleås första kvinnliga bussförare.

Bild på logga för Bussförar SM

Bussförar-SM
När du känner att du behärskar bussföraryrket finns möjlighet att tävla! Varje år genomförs Bussförar-SM med olika moment som en förare behöver klara.

Vill du veta mer?
Det finns säkert mer du vill veta innan du bestämmer dig för att bli bussförare. Kanske skulle du vilja komma på ett besök eller få svar på dina frågor.

Skicka ett mejl så hör vi av oss så snart som möjligt.
Du når oss på jobb@llt.lulea.se

Bild på hållplatstavla med texten: Mot framtiden. Välkommen ombord, här börjar resan på din nya karriär.