2020-10-21

Vi på LLT tycker att det är roligt när våra bussar får leva vidare när de ”går i pension” hos oss. Vi har varit i kontakt med Jonas Kvarneby och Roger Eriksson som nu är bussens ägare och delägare tillsammans med ytterligare två vänner,  Mikael Ringmarck och Jim Ezelius,

Här kommer Jonas berättelse om LLT100 och hur det gick till när han och hans vänner köpte bussen.

LLT100 är en buss av märket Scania CN112CL.
Årsmodellen är 1984. Bussen har sitt ursprung från Luleå Lokaltrafik och rullade i LLTs ägo fram till 2005. Därefter tog Luleå kommun över bussen och där har den rullat som skolbuss – ”Miljöbussen”.
Bussen är unik i sitt slag på det sättet att den idag är den enda bevarade CN112:an med den lite äldre fronten som fanns på modellen före (CR112). Alla andra exemplar som funnits i landet är idag antingen skrotade eller exporterade. För närvarande är bussen i så gott som originalskick från Stadstrafiken. Det enda som skiljer är lite skåp och lådor som installerades när kommunen tog över bussen.

Luleå kommun vill sälja
I mitten av 2017 beslutade Luleå Kommun sig för att det var dags att sälja skolbussen. Reglerna säger att alla kommunägda fordon måste gå på auktion via KVD. Sagt och gjort, bussen lades upp på auktion och det blev en nervös och spänd väntan. När det så var dags för slutminut för budgivningen var det, förutom vi, några andra som gav sig in i budgivningen men dessa lyckades vi hålla i schack. Glada över vinsten spikades en resa upp till Luleå för att hämta hem bussen till huvudstaden.

Nya ägare
I juli 2017 skrevs bussen över på oss (formellt Jonas) och i dagarna där omkring tog vi bil upp till Luleå, övernattade på hotell och dagen efter mötte upp vid garaget för att överta pärlan. Bussen kördes sedan ner till Stockholm och har sedan haft en uppställningsplats strax norr om huvudstaden.

Tunga Rallyt
Vi ställde upp i det så kallade ”Tunga Rallyt” samma år och bussen drog till sig en hel del nyfikna fordonsintresserade.

Nutid och framtid
Bussen är, efter hårt slit, besiktigad och är med andra ord körklar. Sedan den gick igenom besiktningen har vi kört en hel del i innerstan för att visa upp bussen och så fort vi är ute möts vi och bussen av glada miner och skratt. Bussen bringar uppenbarligen fram nostalgi och minnen även för Stockholmarna. Efter att vi tog över LLT100 har den fått ny kompressor, renoverad generator och fräsch olja. Nu närmast ska växellådan få en service.

Vi kommer att bilda en förening kring bussen för att lättare kunna hantera utfärder och liknande.
Tanken är att bevara bussen i bussutförande (inte bli husbuss eller liknande) och bakom detta är vi nu 4 stycken privatpersoner. På bussens Facebooksida är det tänkt att man ska kunna följa bussen och vårt arbete med den. På sidan är det också tänkt att vi annonserar när bussen medverkar i olika träffar och körningar.

Vill du följa vår resa framåt kan du göra det via vår Facebooksida:
Föreningen 80-talaren
Eller via vårt Instagramkonto:
Föreningen 80-talaren

Bussen har nyligen fått en ny mer central uppställningsplats i Stockholm vilket kommer underlätta mycket för oss.

Hälsningar,
Jonas Kvarneby, formell ägare av bussen
Roger Eriksson, delägare
Mikael Ringmarck, delägare
Jim Ezelius, delägare