For Terms of Use in English, scroll to the bottom of the page.
Användarvillkor
Dessa användarvillkor avser tjänsterna kopplat till Användarkonto i Luleå Lokaltrafiks App och Mitt konto. För att få tillgång till tjänsterna krävs registrering av Användarkonto. Samtliga resor oavsett försäljningskanal omfattas av våra Resevillkor se www.llt.lulea.se/kundservice/kop-och-resevillkor-ersattningar/
Resenärskategorier
Nedanstående resenärskategorier gäller oavsett om rabatterat biljettalternativ erbjuds eller inte.
Barn 0-6 år
Med Barn avses barn fram till den dag de fyller sju (7) år. Tre (3) Barn under 7 år åker gratis med betalande medresenär.
Skolungdom 7-19 år
Med Skolungdom avses ungdomar från fyllda sju (7) år till den dag de fyller tjugo (20) år. Vid tveksamhet om ålder ska giltig fotolegitimation kunna uppvisas.
Ungdom 20-25 år
Med Ungdom avses ungdomar från fyllda tjugo (20) år till den dag de fyller tjugosex (26) år. Vid tveksamhet om ålder ska giltig fotolegitimation kunna uppvisas.
Vuxen 26-64 år
Med Vuxen avses personer fyllda 26 år till den dag de fyller sextiofem (65) år.
Senior 65+ år
Med Senior avses personer fyllda sextiofem (65) år.
Student
För att få resa till studentpris, behöver du ha giltig studentlegitimation från Mecenat, WeStudents eller Studentkort/stuk.co i respektive app, med studentresesymbolen. Du måste studera på Universitet, Högskola eller annan vuxenutbildning, som ger rätt till studiemedel från CSN. Studentlegitimationen behöver vara giltig under hela tiden som köpt biljett gäller. Mer information finns på Luleå Lokaltrafiks hemsida.
Nedan följer villkoren för de vanligaste biljettyper som LLT erbjuder i appen och på Mina Sidor.
Biljettens aktiverings-och giltighetstid
Enkelbiljett
Aktiveringstid: 180 dagar
Giltighetstid: 75 minuter
Aktiverad resa anses vara förbrukad
10 resor
Aktiveringstid: 180 dagar
Giltighetstid: 365 dagar
Aktiverad resa anses vara förbrukad
Periodkort 30 dagar, 90 dagar, 180 dagar och 365 dagar
Aktiveringstid: 180 dagar
Giltighetstid: Periodens dagar
72h
Aktiveringstid: 180 dagar
Giltighetstid: 72 timmar
Ge bort biljett / Låna ut biljett
Samtliga biljetter i appen kan ges bort.
Biljetter kan endast ges bort till användare som har ett aktivt konto i Luleå Lokaltrafiks app. Varje biljett kan bara ges bort en gång och denna åtgärd går ej att ångra. Användaren kan endast ge bort biljetter som inte är aktiverade (ej startade). Det är varje resenärs egna ansvar att inneha rätt färdbevis för resan.
Periodbiljetter i Luleå Lokaltrafiks app kan lånas ut och det gäller för 30 dagar, 90 dagar, 180 dagar och årsbiljett.
Biljetter kan endast lånas ut till användare som har ett aktivt konto i Luleå Lokaltrafiks app. Biljetten förblir utlånad till kl. 04:00 nästföljande dag och denna åtgärd går ej att ångra. Användaren kan endast låna ut biljetter som är aktiverade.
Varje biljett kan lånas ut upp till fem gånger till upp till fem olika användare under dess giltighetstid. Det är inte tillåtet att låna biljetter mot ekonomisk ersättning.
Det är varje resenärs egna ansvar att inneha rätt färdbevis för resan och kunna uppvisa det under hela resan.
Biljettens giltighet
Biljett för Resa inom Luleå Lokaltrafik eller mellan Luleå Lokaltrafik och Norrlandslänen gäller för obegränsat antal resor inom angivet geografiskt område under giltighetstiden. Påstigning samt byten ska ske inom biljettens geografiska område.
Med ”Norrlandslänen” avses följande län; Norrbotten, Västernorrland, Västerbotten och Jämtland.
I vissa fall gäller Länstrafikens biljetter på resa över länsgräns och ombord på Norrtåg, se lanstrafikennorrbotten.se/priser-biljetter/vara-busskort/
För att vara giltig ska biljett aktiveras före eller i samband med ombordstigning.
Kopierad biljett, exempelvis foto- eller skärmbild, är inte ett giltigt färdbevis.
Visering av biljett
Samtliga biljetter ska viseras maskinellt i samband med ombordstigning på buss eller av tågvärd ombord på tåg. Detta gäller oavsett om biljetten finns i Luleå Lokaltrafiks App, är utskriven på papper eller är kopplad till ett plastkort.
Visering av biljett i annat län eller där biljettläsare saknas
Vid resa med buss-/resekort i annat län än Norrlandslänen kan inspektionskvitto krävas där uppgifter om biljettens giltighetstid och geografi framgår. Inspektionskvitto kan fås på LLT info och hos Återförsäljare.
Situationer kan uppstå då biljetter som finns i appen eller som är utskrivna på papper ej kan viseras maskinellt. Biljetter viseras då okulärt av förare eller ombordpersonal.
Betalningsalternativ
Betalkort
Du kan betala med bank- och kreditkort. Betalning skickas via en betalväxel till kortutgivaren. Betalningen dras från kortkontot på samma sätt som vid betalning i butik. Vår betalväxel är PCI-licensierad och följer den sekretess och säkerhet som krävs för denna licensering.
Swish
Du som är ansluten till Swish kan genomföra betalning som dras direkt från det personkonto som är kopplat till Swish. Swish-appen öppnas automatiskt på den mobila enheten och därefter godkänns betalningen via Bank-ID. Åldersgränser för användning av Swish bestäms av bankerna. För mer information om denna tjänst och hur Swish hanterar personuppgifter i enlighet med den Allmänna Dataskyddsförordningen (GDPR) finns att läsa i samband med registreringen av Swish eller på www.getswish.se.
Faktura via Klarna
Vid köp av biljett med Klarnas fakturatjänst, överlåts Luleå Lokaltrafiks fordran automatiskt till Klarna. För att kunna genomföra en betalning måste du godkänna Klarnas villkor och integritetspolicy för betalningstjänsten. Se www.klarna.se.
Tillgodo
Vid köp av Biljett kan Tillgodo användas som betalsätt, för hel- eller delbetalning. Vid delbetalning betalas återstoden av priset med betalkort, Swish eller Klarna enligt ovan.
Ersättning vid försening
Vid befarad eller inträffad försening, med 20 minuter eller mer, kan du ha rätt till ersättning för skäliga kostnader för annan transport eller prisavdrag, se www.llt.lulea.se/kundservice/kop-och-resevillkor-ersattningar/ för vidare information om förseningsersättning.
Biljettkontroll
Luleå Lokaltrafik genomför kontinuerligt biljettkontroller i trafiken och har rätt att när som helst under en resa kontrollera att du har en giltig biljett. Du ansvarar för att, under hela resan, kunna uppvisa en giltig biljett, som kan kontrolleras maskinellt av biljettkontrollanten samt eventuella kompletterande handlingar, såsom legitimation. Vid resa med rabatterad biljett ska du alltid kunna styrka att du är berättigad till rabatt.
Du är vid en kontroll skyldig att tillfälligt överlämna din mobiltelefon, buss-/resekort eller pappersbiljett till biljettkontrollanten. Om du vid en kontroll inte kan uppvisa en giltig biljett och eventuellt kompletterande handlingar kan du enligt lag debiteras en tilläggsavgift.
Har du biljett i Luleå Lokaltrafiks app ansvarar du för att under hela resan ha batteri i mobiltelefonen, fungerande internetuppkoppling samt för att mobiltelefonen är i sådant skick att maskinell validering kan ske. Biljetten är giltig även vid kortare avbrott i internetuppkopplingen.
Användarkonto
Om du skapar ett konto genom att registrera dig i Luleå Lokaltrafiks App eller på Mitt konto godkänner du i sin helhet dessa användarvillkor. Vänligen notera att du även måste bekräfta att du tagit del av vår integritetspolicy innan du använder Luleå Lokaltrafiks App eller Mitt konto.
Tjänsterna tillhandahålls via vår hemsida llt.lulea.se och genom mobila applikationer för iOS och Android. Villkoren är tillämpliga oavsett från vilken plattform tjänsterna tillhandahålls. Med tjänsterna avses de funktioner i
Luleå Lokaltrafiks App och Mitt konto som tillgängliggörs för den som har ett användarkonto.
Tjänsterna tillhandahålls kostnadsfritt för dig i sitt standardutförande.
Avtal om ingående av tjänsterna så som registrering får inte ingås av personer under 18 år utan målsmans godkännande. Ett sådant godkännande kan lämnas genom att målsman kopplar Luleå Lokaltrafiks App och/eller Mitt Konto till ett betalkort eller Swish och i samband med registrering av betalsätt ger sitt godkännande för de köp som genomförs för dig som är minderårig. Tjänsterna får endast användas av dig som är 13 år eller äldre.
Du ansvarar för eventuella trafikavgifter som teleoperatören tar ut för skickande eller mottagande av data och/eller meddelanden vid registrering och vid användande av tjänsterna.
I samband med att du godkänner dessa villkor och eventuella villkor för tilläggstjänst erhåller du en licens att nyttja tjänsterna.
Licens
Luleå Lokaltrafik ger dig genom godkännande av användarvillkoren en begränsad, icke-exklusiv och icke överlåtbar licens att installera och använda Luleå Lokaltrafiks App under villkorens giltighetstid på mobila enhet som du äger eller kontrollerar.
Om du inte följer villkoren kan licensen komma att återkallas av Luleå Lokaltrafik.
Din rätt att använda Luleå Lokaltrafiks App förutsätter att du personligen har godkänt våra användarvillkor. Om villkoren mellan dig och Luleå Lokaltrafik upphör, upphör din rätt att använda Luleå Lokaltrafiks App.
Samtliga immateriella rättigheter som exempelvis tekniska lösningar avseende tjänsterna tillhör Luleå Lokaltrafik eller tredje part med vilka Luleå Lokaltrafik samarbetar. Sådant innehåll avser bland annat text, illustrationer, grafik, logotyper, knappikoner, videos, bilder, databaser, programvara, källkod och dylikt.
Du får endast använda de immateriella rättigheterna inom ramen för tjänsterna. Resenären har således inte rätt att förändra tjänsterna på något sätt, kopiera, anpassa, hyra ut, låna ut, sälja, underlicensiera eller på annat sätt distribuera eller överlåta innehållet i tjänsterna.
Tillgänglighet och spärr av Tjänst
Tjänsterna är normalt tillgänglig dygnet runt alla dagar i veckan. Trots att Luleå Lokaltrafik strävar efter att tillhandahålla dig tjänsterna utan teknisk störning, kan Luleå Lokaltrafik inte garantera att tjänsterna alltid kommer att vara fullt tillgängliga eller fungera felfritt. Om Luleå Lokaltrafik avser att utföra planerade avbrott i tjänsterna med anledning av uppdateringar, förbättringar, underhåll eller likande åtgärder kommer Luleå Lokaltrafik att informera dig om det planerade avbrottet eller störningen som detta föranleder.
Luleå Lokaltrafik förbehåller sig även rätten att helt eller delvis och utan föregående meddelande, spärra tjänsterna för dig om Luleå Lokaltrafik misstänker att du;
(i) obehörigen nyttjar annan persons inloggningsuppgifter;
(ii) obehörigen låter annan nyttja persons inloggningsuppgifter;
(iii) använder tjänsterna i strid mot användarvillkoren eller använder, eller har för avsikt att använda tjänsterna i strid med gällande lagstiftning (exempelvis bedrägerier, falska köp, falskt angivande av uppgifter eller liknande); eller
(iv) använder tjänsterna på sådant sätt att Luleå Lokaltrafik eller tredje person kan orsakas skada.
Luleå Lokaltrafik har också rätt att spärra tjänsterna för dig utifrån teknisk säkerhetsmässig grund eller annan grund om Luleå Lokaltrafik bedömer att det bör ske för att skydda Luleå Lokaltrafik, tredje person eller andra parters intressen.
Överlåtelse
Luleå Lokaltrafik har rätt att utan föregående samtycke från dig, helt eller delvis, överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt användarvillkoren.
Resevillkor Luleå Lokaltrafik
Vid köp av biljett godkänner du som resenär Luleå Lokaltrafiks Köp- och resevillkor. Köp- och resevillkoren finns att läsa på www.llt.lulea.se/kundservkice/kop-och-resevillkor-ersattningar/
Återköp av biljett
Den lagstadgade ångerrätten gäller inte vid köp av biljetter för resa. Dock görs undantag vid resa med Luleå Lokaltrafik.
Ej aktiverade biljetter återköps till sitt fulla värde fram till och med sextio (60) dagar efter köptillfället. En biljett kan därefter inte återköpas.
Vid återköp i Luleå Lokaltrafiks App eller Mitt konto sker återbetalning i den försäljningskanal du gjorde köpet och till det betalmedel du valde att betala med.
För övriga återköp se köp- och resevillkor. www.llt.lulea.se/kundservkice/kop-och-resevillkor-ersattningar/
Personuppgifter och cookies
I samband med att Luleå Lokaltrafik tillhandahåller biljetter och biljettsystem är det nödvändigt för Luleå Lokaltrafik att samla in och behandla vissa av dina personuppgifter.
Luleå Lokaltrafik är personuppgiftsansvarig för behandling av de personuppgifter som du som resenär lämnar till Luleå Lokaltrafik exempelvis i samband med registrering av konto inom ramen för tjänsterna eller i övrigt tillhandahåller via tjänsterna (exempelvis platstjänster).
Mer information om hur Luleå Lokaltrafik behandlar dina personuppgifter finns i vår Integritetspolicy som du också kan läsa och godkänna genom Luleå Lokaltrafiks App eller på Mitt konto samt på www.llt.lulea.se/om-oss/integritetspolicy/
Ändringar av Villkor
Luleå Lokaltrafik förbehåller sig rätten att ensidigt och när som helst göra förändringar och tillägg i dessa användarvillkor och tjänster. Sådan ändring som avses i denna punkt godkänns av dig nästa gång du loggar in på kontot. För det fall godkännande inte görs upphör din rätt att använda tjänsterna. Vid var tid gällande villkor finns publicerade på llt.lulea.se, i Luleå Lokaltrafik App och på Mitt konto.
Villkorsändringar som föranleds av lag, förordning eller myndighetsbeslut kan meddelas av Luleå Lokaltrafik med direkt ikraftträdande.
Avtalstid och uppsägning
Avtal som har ingåtts mellan Luleå Lokaltrafik och dig är giltigt under den tid som resan pågår eller tillsvidare, så länge du nyttjar någon av tjänsterna.
Du kan närsomhelst säga upp avtalet för Luleå Lokaltrafik s App eller Mitt Konto till omedelbart upphörande. Uppsägning sker genom att följa instruktionerna i tjänsten eller via e-post dataskyddsombud@lulea.se. Om du tar bort Luleå Lokaltrafiks App från din mobila enhet, försvinner biljett/-er och annan information i denna och Luleå Lokaltrafik ansvarar inte för förlust av sådan data.
Luleå Lokaltrafik har rätt att omedelbart och utan skriftligt meddelande, säga upp tjänsten om du använder den i strid med vad som stadgas i användarvillkoren. Luleå Lokaltrafik har även rätt att säga upp avtalet enligt denna punkt för det fall du inte varit aktiv i någon av tjänsterna under en period om två år, förutsatt att betalning för tjänsterna inte skett för längre period.
Luleå Lokaltrafik ansvar och ansvarsbegränsningar
Tjänsterna i Luleå Lokaltrafiks App och på Mitt Konto tillhandahålls i befintligt skick och du är självständigt ansvarig för användandet av tjänsterna och den mobila enhet, programvara eller annan utrustning som krävs för att möjliggöra användande av tjänsterna.
Luleå Lokaltrafik ansvarar inte för den skada som uppkommer genom att du använder tjänsterna i strid med användarvillkoren eller med anledning av att du inte följt de särskilda villkoren som programvarubutiken uppställt.
Luleå Lokaltrafik ger inga garantier om tjänsterna och dess innehåll eller funktion. Luleå Lokaltrafik ansvarar inte heller under några omständigheter för tekniska problem som kan uppstå hos tredje part exempelvis i anledning av problem med internetåtkomst, tekniska problem hos betaltjänstleverantörer, tekniska problem med resenärens mobila enhet eller liknande. Luleå Lokaltrafik friskriver sig från samtliga uttryckliga, underförstådda eller lagstadgade garantier.
Motstridiga villkor
Om det skulle finnas motstridiga villkor i Luleå Lokaltrafik s användarvillkor och resevillkor i förhållande till vad som anges i övriga informationskanaler ska innehållet i användarvillkoren och köp- och resevillkoren ha tolkningsföreträde.
Tvist
Tvist med anledning av dessa villkor skall avgöras enligt svensk rätt och vid svensk allmän domstol.
Vid tvist med privatperson följer Luleå Lokaltrafik Allmänna Reklamationsnämndens (ARN:s) rekommendationer.
Kontakt
Luleå Lokaltrafik AB
Midgårdsvägen 20
97334 Luleå
Telefon: 0920-455500
E-post: llt@lulea.se
www.llt.lulea.se
Org.nr. 556042-6057
Biljettsamarbete inom Norrlandslänen
Luleå Lokaltrafiks app medger resesökning samt biljettköp med Länstrafiken Jämtland, Din Tur Västernorrland, Länstrafiken Norrbotten, Länstrafiken Västerbotten samt Skellefteå lokaltrafik. Vissa biljetter gäller också för resor med Norrtåg.
I de fallen där resan utförs av andra än Luleå Lokaltrafik kan andra resevillkor gälla. Villkoren finns tillgängliga på respektive trafikhuvudmannens hemsida:
Norrlandslänen
Länstrafiken Norrbotten
www.ltnbd.se
0771-100 110
Länstrafiken Västerbotten
www.tabussen.nu
0771-100 110
Länstrafiken Jämtland
www.ltr.se
0771-100 110
Din Tur
www.dintur.se
0771-100 110
These terms of use are in regards to the services regarding the User Account (Användarkonto) in the Luleå Lokaltrafik App and My Account (Mitt konto). To access these services you need to register for a User Account. All journeys regardless of point of sale are encompassed by our Purchase and Travel Conditions (Resevillkor) which can be found at www.llt.lulea.se/kundservice/kop-och-resevillkor-ersattningar/
Passenger Categories
The below categories of passengers apply whether or not a discounted ticket alternative is offered.
Children 0-6 years old
A person is considered a Child passenger until the day they turn seven (7) years old. Three (3) children under the age of 7 may travel for free if accompanied by one passenger paying full price.
School Youth 7-19 years old
School Youth refers to young people from the age of seven (7) until the day they turn twenty (20). If there is any query regarding the person’s age, they must produce a valid photo ID.
Youth 20-25 years old
Youth refers to a person from the age of twenty (20) until the day they turn twenty-six (26). If there is any query regarding the person’s age, they must produce a valid photo ID.
Adult 26-64 years old
Adult refers to a person from their 26th birthday until the day they turn sixty-fice (65) years old.
Senior 65+ years old
Senior refers to a person over the age of sixty-five (65) years old.
Student over 25 years old
If you are a student aged 25 or over, you may purchase a ticket in the Youth category. In order to travel with a student discount, you must have a valid student ID from Mecenat, WeStudents or Studentkort/stuk.co in their respective app, with the student travel symbol. You must study at a University, College, or other adult education, which would qualify for student funding from CSN.
Ticket activation and validity
Single ticket
Activation time: 180 days
Valid for travel: 75 minutes
Activated ticket is considered used.
10 trips
Activation time: 180 days
Valid for travel: 365 days
Activated ticket is considered used.
Bus Pass 30 days, 90 days, 180 days and 365 days
Activation time: 180 days
Valid for travel: The time period selected
72h
Activation time: 180 days
Valid for travel: 72 hours
Giving a ticket away / Lending someone a ticket
All tickets in Luleå Lokaltrafiks app can be given away.
Tickets can only be given away to users who have an active account in Luleå Lokaltrafiks app.
Each ticket can only be given away once and this action cannot be undone. The user can only give away tickets that are not activated. It is each traveler’s own responsibility to have a correct ticket for the journey.
Period tickets bought in Luleå Lokaltrafiks app can be lent out and this applies to 30 days, 90 days, 180 days and 365 days.
Tickets can only be lent out to users who have an active account in Luleå Lokaltrafiks app. The ticket remains in the receiving users possession until 4am the following day and this action cannot be undone. The user can only lend out ticktes that are activated. Each ticket can be lent out a maximum of 5 times to a maximum of 5 different users during its validity period. It is not allowed to lend out tickets in exchange for financial compensation. It is each travelers own responsibility to have a correct ticket for the journey and be able to present it throughout the journey.
Validity of the ticket
A ticket for travel on Luleå Lokaltrafik or between Luleå Lokaltrafik and the counties of Norrland is valid for an unlimited number of trips within the specified geographical area during its valid time period. Alighting and changes must be done within the geographical area specified on the ticket. By Counties of Norrland, the following are referred to: Norrbotten, Västernorrland, Västerbotten and Jämtland.
In some cases the Länstrafikens tickets are valid for a trip crossing the county border and onboard Norrtåg, see lanstrafikennorrbotten.se/priser-biljetter/vara-busskort/
For a ticket to be valid, it must be activated before or in conjunction with boarding the bus.
A copy of a ticket, for example a photo or screenshot, is not considered a valid ticket for travel.
Validation of ticket
All tickets must be machine-validated upon boarding a bus, or by a train conductor onboard a train. This is regardless of whether the ticket is on the Luleå Lokaltrafik App, is printed out, or linked to a card.
Validation of ticket in another county or where there is no card reader
When travelling with a bus pass or travelcard in a county other than Norrlandslänen specified above, an inspection receipt which shows the ticket validity and geographical limitations may be procured.
An inspection receipt can be obtained from LLT info and at at ticket vendors.
A situation may arise where tickets in the app or printed out can not be validated in the machine. The ticket should then be inspected visually by the driver or on board staff.
Payment options
Pay by card
You can pay with credit or debit card. The payment is sent via a payment gateway to the card issuer. The payment is taken from the account in the same way as when you pay for a purchase in a shop. Our payment service provider is PCI-licensed and adheres to the confidentiality and security agreements required for their licensing.
Swish
If you have registered for Swish, you can make a payment directly from the personal account connected to your Swish. The Swish app will automatically open on the mobile unit, and the payment will be authorised with Bank-ID. The age restriction for the uses of Swish is decided by the banks. For further information regarding this service and how Swish processes personal data in accordance with GDPR, you will be provided with this when you sign up, or visit www.getswish.se.
Invoice via Klarna
When purchasing a ticket using the invoice service of Klarna, the payment demand from Luleå Lokaltrafik will automatically be connected to Klarna. In order to complete this type of payment, you have to accept the terms of use and integrity policy specific to the payment service. See www.klarna.se.
Credit note
When purchasing a ticket, a credit note can be used as part or full payment. When used for a part of the payment, the remainder must be paid by credit or debit card, Swish or Klarna as above.
Compensation for delays
When a delay is expected or occurs, and it exceeds 20 minutes, you may have the right to compensation for reasonable cost for alternative transport, or to get a discount, see www.llt.lulea.se/kundservice/kop-och-resevillkor-ersattningar/ for further information regarding compansation for delays.
Ticket inspection
Luleå Lokaltrafik regularly conduct in-traffic ticket inspections and have the right to at any point during a journey request proof that you are in possession of a valid ticket to travel. You are responsible for ensuring that for the duration of the journey you are able to produce a valid ticket, which can be checked by the ticket inspector’s machine, and any required additional documents, such as a valid ID. When travelling on a discounted ticket, you must be able to provide verification that you are entitled to the discount. During a ticket inspection, you are obliged to temporarily hand over your mobile phone, bus pass /travelcard, or paper ticket to the ticket inspector. If you are unable to show a valid ticket and any supporting documentation, you may by law be charged an additional fee.
If you have a ticket in the Luleå Lokaltrafik app, it is your responsibility to ensure that you have sufficient battery in your mobile phone for the duration of the journey, a working internet connection, and that the handset is in a condition that does not inhibit the ticket machines ability to read the ticket. The ticket remains valid during shorter interruptions of the internet connection.
User account
If you create an account by registering your details on the Luleå Lokaltrafik App or on Mitt konto (My Account), you agree fully to these terms of use. Please note that you also must confirm that you have read and understood our privacy policy before using the Luleå Lokaltrafiks App or Mitt konto.
The services are provided via our website llt.lulea.se and via mobile applications for iOS and Android. The terms are applicable regardless of which platform the services are provided from. Services refers to the functions available in the Luleå Lokaltrafik App and Mitt konto to those who have registered a user account.
The services are provided free of charge in their standard format.
An agreement to register for the services must not be entered into by any person under the age of 18 years old, unless consent from a parent or carer is provided. Such consent can be provided by the parent/carer by connecting the Luleå Lokaltrafik App and/or Mitt Konto to a payment card or Swish when the way to pay is selected upon registration, and gives their consent to any purchases that are made by the underage person. The services may ony be used by those 13 years of age or older.
You are responsible for any network charges that may be incurred by the network provider for sending or recevieing data and/or messages while registering and during use of the services.
When accepting these conditions, and any conditions for additional services, you will be issued with a license to use the services.
License
Luleå Lokaltrafik will give you upon the acknowledgement of the user agreement terms a limited, non-exclusive and non-transferrable license to install and use the Luleå Lokaltrafik App, during the validity of the agreement on the mobile unit which you own or control.
If you do not adhere to the terms, the license may be revoked by Luleå Lokaltrafik.
Your right to use the Luleå Lokaltrafik App is based on the requirement that you personally approved to the terms of the user agreement. If the terms between yourself and Luleå Lokaltrafik cease, your right to use the Luleå Lokaltrafik App will end.
All intellectual property rights, such as technical solutions regarding the services, belong to Luleå Lokaltrafik or a third pary which whom Luleå Lokaltrafik collaborate. Such property includes among other things text, illustrations, graphics, logotypes, button icons, videos, images, databases, program software, source code and the like.
You may only use the intellectual property within the framework of the services. The passenger has no right to amend the services in any way, copy, adjust, rent, lend, sell, sublicense or in any other way distribute or pass on the contents of the services.
Availability and blocking of service
The services are normally available 24 hours a day, 7 days a week. Although Luleå Lokaltrafik strive to provide their services without any technical issues, Luleå Lokaltrafik cannot guarantee that the services will always be fully available or work without fault. If Luleå Lokaltrafik intends to carry out planned service interruptions in order to update, improve, maintain or similar measures, Luleå Lokaltrafik will inform you of the planned interruption or disturbance that this causes.
Luleå Lokaltrafik also reserve the right to fully or partially and without any notice, block the services provided to you if Luleå Lokaltrafik suspect any of the following:
(i) unauthorized use of another person's login details;
(ii) unauthorizedly lets others use the person's login details;
(iii) uses the services in violation of the terms of use or uses, or intends to use the service in violation of applicable law (for example, fraud, fraudulent purchases, false information or the like); or
(iv) uses the service in such a way that Luleå Lokaltrafik or a third party could be caused harm.
Luleå Lokaltrafik also has the right to block the services based on technical security grounds or other grounds if deemed necessary to protect Luleå Lokaltrafik, third parties or the interests of other parties.
Transfer
Luleå Lokaltrafik has the right, without prior consent from you, in whole or in part, to transfer its rights and obligations according to the terms of use.
Terms of travel Luleå Lokaltrafik
When you purchase a ticket, you accept as a passneger Luleå Lokaltrafik’s Purchase and Travel Conditions. Purchase and Travel Conditions are available at www.llt.lulea.se/kundservice/kop-och-resevillkor-ersattningar/
Refund of ticket
The legal right of refund does not apply to purchases of tickets to travel. However, there are exeptions when travelling with Luleå Lokaltrafik.
Non activated tickets can be refunded for their full purchase value up to sixty (60) days after ther day of purchase. After that there is no refund.
When processing a refund on Luleå Lokaltrafik App or Mitt konto, the refund will appear in the purchase type you bought the ticket through, and refunded to the means of payment you originally used. For other refunds, see purchase and travel conditions www.llt.lulea.se/kundservice/kop-och-resevillkor-ersattningar/
Personal data and cookies
In connection with the Luleå Lokaltrafik providing tickets and a ticketing system, it is necessary for Luleå Lokaltrafik to collect and process certain personal data.
Luleå Lokaltrafik is responsible for processing the personal data that you as a passenger provide to Luleå Lokaltrafik, for example in connection with account registration within the framework of the services or otherwise provided via the services (e.g. location services).
More information about how Luleå Lokaltrafik processes your personal data can be found in our privacy policy which you can read and approve on the Luleå Lokaltrafik App or in Mitt konto as well as on www.llt.lulea.se/om-oss/integritetspolicy/
Changes to Terms
Luleå Lokaltrafik reserves the right to unilaterally and at any time make changes and additions to these terms of use and services.
Such a change referred to in this clause is to be approved by you the next time you log onto the account. In the case that you do not approve the changes, your right to use the services will end. Up to date terms are available on llt.lulea.se, in the Luleå Lokaltrafik App and on Mitt konto
Changes to conditions caused by law, regulation or authority decision can be announced by Luleå Lokaltrafik with immediate effect.
Agreement period and cancellation
The agreement entered into between Luleå Lokaltrafik and yourself is valid for the time the journey lasts or ongoing, as long as you are using any of the services.
You may cancel the agreement for the Luleå Lokaltrafik App or Mitt Konto with immediate effect.
To cancel the agreement, follow the instructions in the app or via e-mail dataskyddsombud@lulea.se.
If you remove the Luleå Lokaltrafik App from your mobile phone, tickets and other information will be deleted from the phone, and Luleå Lokaltrafik accepts no responsibility for loss of such data.
Luleå Lokaltrafik has the right to immediately and without written notice terminate the service if you are using it in a way which goes against the stipulations in the user agreement. Luleå Lokaltrafik also has the right to cancel the agreement if you have not actively used any of the services for a period of two years, unless payment has been made which covers a longer time period.
Luleå Lokaltrafik responsibility and limits of liability
The services in the Luleå Lokaltrafik App and on Mitt Konto are provided in the existing condition and you are personally responsible for the use of the services and the mobile unit, software or other equipment required to make possible the use of the service.
Luleå Lokaltrafik is not liable for any any personal injury or property damage which is caused by not using the service in line with the terms of use or for not following the terms of the software vendor.
Luleå Lokaltrafik does not offer any guarantee regarding the services, their content or function. Luleå Lokaltrafik is not responsible under any circumstances for any technical issues that may arise in the third party for example regarding internet accessibility, technical issues with payment providers, technical issues with the users mobile unit or the like. Luleå Lokaltrafik provides no warranties of any kind; expressed, implied or statutory.
Conflicting terms
Should there be conflicting terms in Luleå Lokaltrafik’s terms of use and conditions of travel in relation to what is stated in other channels of information, the content of the terms of use and conditions of travel shall take precedence.
Dispute
Dispute arising from these terms and conditions shall be settled according to Swedish law at a Swedish general court.
In the event of a dispute with a private person, Luleå Lokaltrafik will follow the recommendation of Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Contact
Luleå Lokaltrafik AB
Midgårdsvägen 20
97334 Luleå
Telephone: 0920-455500
E-mail: llt@lulea.se
www.llt.lulea.se
Org.nr. 556042-6057
Ticketing collaboration within the Norrland Counties
The Luleå Lokaltrafik app permits travel search and ticket purchase from Länstrafiken Jämtland, Din Tur Västernorrland, Länstrafiken Norrbotten, Länstrafiken Västerbotten and Skellefteå local traffic. Certain tickets are also valid for travel with Norrtåg.
In cases where the journey is carried out by companies other than Luleå Lokaltrafik, conditions for travel may differ.
The conditions for travel for each of the responsible traffic authorities can be located on their individual web pages:
Norrlandslänen – The Norrland Counties
Länstrafiken Norrbotten
www.ltnbd.se
0771-100 110
Länstrafiken Västerbotten
www.tabussen.nu
0771-100 110
Länstrafiken Jämtland
www.ltr.se
0771-100 110
Din Tur
www.dintur.se
0771-100 110