Appen

I vår app kan du köpa alla våra biljetter och betala med Swish, betalkort eller Klarna. Appen innehåller också många smarta funktioner som gör det enklare att resa.

Några av funktionerna i vår app

  • Ge bort eller låna ut biljetter till andra
  • Söka resa, från och till hållplatser, din position eller en utplacerad kartnål
  • Spara din hållplats eller favoritresa
  • Hitta närmaste hållplats
  • Se trafikinformation och få notiser om trafikstörningar
  • Få en påminnelse innan bussen kommer
  • Se avgångs- och ankomsttider som uppdateras i realtid
  • Se var bussen befinner sig på en karta

Nedladdningslänkar
Google Play (Android)
App Store (iPhone)

Vi rekommenderar att du skapar ett konto för att inte förlora dina biljetter om telefonen försvinner, går sönder eller om du gör en ominstallation av appen eller telefonen. För att kunna använda alla funktioner som finns i appen (ex. skicka och låna ut biljett) behöver du registrera din e-postadress.

Du skapar ett konto under fliken ”mer” i meny-raden och ”min profil”.

Alla biljetter som köps i appen kan ges bort. Du kan endast ge bort biljetter som inte är aktiverade (påbörjade). Om du gett bort biljetten till någon annan har du överlåtit biljetten och kan inte ångra dig. Mottagaren av biljetten måste också ha vår app installerad i sin telefon och ett konto i appen.

Så här ger du bort en biljett:

  • Välj “biljetter” i meny-raden
  • Tryck på ikonen längst upp i högra hörnet
  • Välj ”Ge bort biljett”
  • Tryck på den biljett du vill ge bort
  • Ange mottagarens e-postadress och bekräfta. Biljetten finns sedan tillgänglig för mottagaren direkt.
  • Vissa biljetter kan lånas ut till någon annan via appen. Både den som lånar ut biljetten och mottagaren av biljetten måste ha appen nedladdad och ha registrerat ett konto.

  • Du kan låna ut följande periodbiljetter: 30 dagar, 90 dagar, 180 dagar och 365 dagar.

  • Du kan bara låna ut en biljett som du redan aktiverat (påbörjat). För 30-dagars periodbiljett kan du låna ut din biljett max 5 gånger per biljett och till max 5 vänner eller familjemedlemmar under perioden biljetten är giltig. För 90-dagars periodbiljett kan du låna ut din biljett max 15 gånger per biljett till max 5 vänner eller familjemedlemmar. under perioden biljetten är giltig. För 180-dagars periodbiljett kan du låna ut din biljett max 30 gånger per biljett till max 5 vänner eller familjemedlemmar under perioden biljetten är giltig. För 365-dagars periodbiljett kan du låna ut din biljett max 60 gånger till max 5 vänner eller familjemedlemmar under perioden biljetten är giltig. Det är inte tillåtet att låna ut biljetter mot ekonomisk ersättning.

  • Utlånade biljetter återgår automatiskt till ägaren klockan 04.00 efterföljande dag. Det går inte att ta tillbaka sin biljett när den är utlånad, du kan alltså inte få tillbaka den vare sig tidigare eller senare än kl. 04.00. Du kan inte låna ut en biljett som du reser med. Du ska alltid ha en giltig biljett när du befinner dig ombord på bussen.

  • För att låna ut en biljett, gå till fliken ’Biljetter’ och tryck på ikonen längst upp i högra hörnet. När du valt ’låna ut biljett’ tryck på den biljett du vill ge bort ange mottagarens e-postadress och bekräfta. Biljetten finns sedan tillgänglig för mottagaren direkt.
Biljett Aktiveringstid Ångra köp* Giltighetstid
Enkel180 dagar60 dagar1 resa
10-resor180 dagar60 dagar365 dagar
20-resor180 dagar60 dagar365 dagar
30-dagar180 dagar60 dagar30 dagar
90-dagar180 dagar60 dagar90 dagar
180 dagar180 dagar60 dagar180 dagar
Årsbiljett180 dagar60 dagar365 dagar
72h180 dagar60 dagar72h

*Ångra köp gäller endast på oaktiverade/ej startade biljetter.

Du kan endast ångra ett köp där biljetten inte är aktiverad (påbörjad) inom 60 dagar.

Gå in på “biljetter” i meny-raden
Välj den biljett du vill ångra köpet på
Tryck “ångra köp” högst upp på biljetten.

Om du registrerat din e-postadress får du automatiskt ett kvitto via e-post.

Du kan även manuellt skicka kvitto:
Välj “biljetter” i meny-raden
Tryck på ikonen längst upp till höger
Välj “skicka kvitton till e-postadress”
Dra/svajpa den biljett du vill ha kvitto på till höger.

Med hjälp av kvittot kan du ta fram datum och tidpunkt för biljettköpet samt biljettyp.

Personliga resvanor är skyddat av sekretess för tredje man. Vi kan därför inte lämna ut uppgifter med detaljer som kan röja någon persons resvanor, resehistorik eller resmönster.

Biljetter i appen ska valideras/blippas mot biljettläsaren ombord på bussen. Du håller upp biljettens kod framför biljettläsaren tills biljetten har lästs av.

Spara alltid biljetten under hela resan så du kan visa upp den vid en eventuell kontroll. Du är skyldig att se till att telefonen är påslagen samt har en läsduglig skärm.

Om biljettläsaren inte kan läsa av biljetten måste du köpa en enkelbiljett ombord på bussen. Har du en biljett som inte är validerad i biljettläsaren tillkommer en kontrollavgift på 1500 kronor vid en biljettkontroll.

Du raderar ditt konto under ’Mer’ och sedan ’Min profil’. Då försvinner alla personuppgifter och all annan information som är kopplat till ditt konto. Se till att resa upp dina biljetter i appen och använda upp eventuella belopp tillgodo, annars försvinner dessa när du raderar kontot.

Tabellformatet möter inte kraven på tillgänglighet under Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service som vi måste följa. Informationen som finns i tidtabellen finns också i reseplaneraren. Du söker fram den resa som passar dig bäst, i resultatet ser du även aktuell trafikinformation och priset på resan.

Du hittar alla våra tidtabeller på vår webb i pdf-format.

Hand håller en smartphone som visar appen LLT med röd bakgrund och en vit bussikon.Hand håller en smartphone som visar appen LLT med röd bakgrund och en vit bussikon.