Vår hållbarhetspolicy

Luleå Lokaltrafiks hållbarhetspolicy ska vara relevant i förhållande till verksamheten och den beskriver LLT:s grundläggande synsätt och viljeriktning för hur verksamheten ska bedrivas för att nå styrande mål och vision.

Illustration Hållbarhetshjul LLT. Kunden i fokus i mitten av hjulet. Hjulet är uppdelat i tre sektioner: Social hållbarhet och medarbetarskap, miljö samt ekonomi.

LLT:s verksamhet bedrivs med hållbarhet som grund. Vi utvecklar, erbjuder,
marknadsför och levererar attraktiva och hållbara kollektivtrafikresor och tjänster kopplade till hållbart resande med visionen om hållbart resande som norm.

Kollektivt resande för samman människor och skapar möjlighet att förflytta sig i Luleå stad. Vi bidrar till att alla människor i Luleå stad får tillgång till ett jämställt och jämlikt liv, att kollektivtrafiken är tillgänglig, inkluderande, säker och trygg för alla samhällsgrupper. Kollektivtrafiken bidrar till livskraftiga samhällen, hälsosammare stadsmiljöer och sparar miljön. Varje gång våra kunder låter bilen stå hemma och åker med oss är en samhällsvinst. Därför är våra verksamhetsmål våra viktigaste hållbarhetsmål!

Världen står inför omfattande utmaningar i form av exempelvis klimatförändringar,
utarmning av biologisk mångfald, spridning av hälso- och miljöfarliga ämnen och ökad ojämlikhet. Globalt har världens länder genom FN:s Agenda 2030 åtagit sig att arbeta för en hållbar och rättvis framtid. Agenda 2030 integrerar och balanserar de tre dimensionerna av hållbar utveckling; den sociala, den miljömässiga och den ekonomiska. LLT:s arbete ska präglas av hållbarhet utifrån dessa perspektiv.

Hållbarhetshjulet. I denna bild är social hållbarhet och medarbetarskap i fokus.

Social hållbarhet och Medarbetarskap

Vår kollektivtrafik välkomnar alla, oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Vi säkerställer att hänsyn tas till sociala aspekter i alla skeden från tidig planering till utförande. I upphandlingar ställer vi krav på att lagar och riktlinjer om arbetsrätt och mänskliga rättigheter följs och uppfylls för att säkerställa hållbara leverantörskedjor.

Som arbetsgivare tar vi ansvar för att verka för en god och hållbar arbetsplats där våra medarbetare känner trygghet och tillhörighet. Vi erbjuder en arbetsmiljö där alla erbjuds lika möjligheter till utveckling. Att arbeta tillsammans är en förutsättning för att LLT ska lyckas och skapa framgång i sitt uppdrag. I vår arbetsmiljö ser vi värdet av mångfald, olika perspektiv och förhållningssätt.

Genom opinion och påverkansarbete ökar vi medvetenheten hos människor så att hållbart resande blir norm.

Hållbarhetshjulet, miljö i fokus

Miljö och klimat

LLT ska bidra till en långsiktigt hållbar utveckling av Luleås tätortsområde genom att erbjuda och utveckla ett alternativ för persontransport med minsta möjliga miljöpåverkan.

Genom ett strukturerat arbete som hela tiden leder till ständiga förbättringar arbetar vi dagligen för en minskad miljöpåverkan och för ett mer hållbart LLT.

Tillsammans genom samverkan och samskapande med andra aktörer bidrar LLT till utveckling mot det hållbara samhället och till att hållbart resande är norm.

Hållbarhetshjulet, ekonomi i fokus

Ekonomisk hållbarhet

LLT fattar ekonomiska beslut med hållbarhet som grund.
Vår verksamhet kännetecknas av långsiktig, ansvarsfull och effektivt nyttjande av tillgängliga resurser. Vårt förhållningssätt bygger på transparens. Vi har nolltolerans mot mutor och korruption.

Vid upphandling säkerställer vi att hållbarhetsperspektiven inkluderas för att
erbjuda en hållbar kollektivtrafik. Genom kravställning och uppföljning arbetar vi för hållbara leverantörskedjor.